Voiko luova kirjoittaminen lisätä työhyvinvointia?

Kyllä ja ei.

Tapahtumatehdas Vakavalla on oma luovan kirjoittamisen työpaja esimerkiksi yritysten tyhypäiviin. Mutta voiko luova kirjoittaminen oikeasti vaikuttaa työntekijöiden hyvinvointiin? Annammeko katteettomia lupauksia, jos väitämme niin?

Kirjoittaminen, kuten moni muu luova tekeminen voi tutkitusti vaikuttaa positiivisesti ihmisen hyvinvointiin. Luova tekeminen on hyväksi aivoille, se voi lisätä mielihyvää ja onnistumisen kokemuksia, vahvistaa itsetuntemusta tai lievittää stressiä.

Salamatarinat on noin 1,5 tunnin mittainen työpaja, jossa tehdään tavallisesti viisi lyhyttä ja nopeaa kirjoitusharjoitusta. Emme väitä, että yksittäinen luovan kirjoittamisen työpaja mullistaisi yrityksenne työhyvinvoinnin.

Ehkä työpaja voi antaa jollekin kipinän alkaa harrastaa luovaa kirjoittamista, jolloin se voi alkaa näkyä hänen hyvinvoinnissaan, mutta sellaista emme lupaa.

Suurempi työhyvinvointia edistävä vaikutus onkin sillä, että Salamatarinat-työpaja voi lisätä työporukan yhteenkuuluvuutta. Minä, työpajan vetäjä, olen nauranut vedet silmissä, vaikka olen osa porukkaa vain sen lyhyen työpajan ajan.

Siitähän tyhypäivissä yleensä on kysymys: Päästä viettämään aikaa työpaikan ulkopuolella, tehdä jotain ihan muuta kuin tavallisesti, viihtyä ja nauraa yhdessä.

Yleensä työpaja etenee siten, että alkuun osallistujat ovat hieman varautuneita ja epäilevät omaa kykyään kirjoittaa tarinoita. Osallistujan edellinen kokemus tarinoiden kirjoittamisesta saattaa olla kaukaa kouluajoilta.

Pikkuhiljaa harjoitusten edetessä huomataan, että ei se olekaan niin vaikeaa tai kamalaa. Huomataan, että mielikuvitusta sittenkin on. Ja huomataan, että oma mielikuvitus saattaa toimia aivan toisella tavalla kuin kaverin mielikuvitus. Samasta tehtävänannosta syntyy yllättävän erilaisia tarinoita.

Alun epävarmuus vaihtuu nopeasti rentoon ja vapautuneeseen fiilikseen. Lyhyen työpajan ajaksi luovuus pääsee valloilleen ja se on kiva jakaa työkavereiden kanssa.

Eli, voiko luovan kirjoittamisen työpaja lisätä työhyvinvointia?

Ei, koska yksi yksittäinen työpaja harvoin mullistaa kenenkään elämää.

Ja kyllä, koska loppujen lopuksi pienilläkin asioilla on merkitystä. Tauko tavanomaisesta työarjesta ja heittäytyminen luovaan tekemiseen, yhdessä porukan kanssa voi olla merkityksellinen.

Yksittäisen työpajan merkitystä ei tarvitse liioitella, mutta ei toisaalta kannata väheksyäkään.

Tutustu tarkemmin Salamatarinat-työpajaan, ota yhteyttä ja kysy lisätietoja.

Jaa tämä sivu:

Samankaltaiset artikkelit

  • Mitä tehdä tykypäivänä? osa 1

    Ennen kuin vastaamme kysymykseen ”mitä tehdä tykypäivänä”, vastatkaamme kysymykseen ”miksi”. Tykypäivä ja tyhypäivä ovat niin vakiintuneita lyhenteitä, että termien todellinen merkitys ehkä joskus unohtuu: Päivien tavoitteena on työkyvyn ja työhyvinvoinnin edistäminen. Aloitetaanko teidän yrityksessänne päivien suunnittelu miettimällä, miten näitä tavoitteita edistetään vai aloitetaanko suunnittelu esimerkiksi miettimällä, mikä olisi kivaa? Jälkimmäisessä ei ole mitään väärää, totta…

  • Mitä henkilöstötapahtuma maksaa?

    Tarkastellaanpa henkilöstötapahtumia, kuten virkistyspäiviä taloudellisesta näkökulmasta. Kun koko henkilökunta on poissa työpaikalta henkilöstötapahtuman vuoksi, yritys menettää työpanoksen, joka muuten käytettäisiin päivittäisten tehtävien hoitamiseen. Tämä voi tuntua erityisen kalliilta organisaatioissa, joissa toiminnan on oltava keskeytyksetöntä. Esimerkiksi palvelualan yrityksessä virkistyspäivä voi tarkoittaa menetettyjä myyntipäiviä tai lisääntyneitä kustannuksia vuokratyövoiman käytöstä. Toisaalta toimisto- ja asiantuntijatyössä kustannus voi ilmetä projektien…

  • | |

    Ei-niin-perinteinen virkistyspäivä

    Miltä kuulostaisi virkistyspäivä, jossa ei ole kilpailuja ja tiimipelejä, vaan elämyksiä kaikille aisteille? Hauskoissa kilpailuissa ei ole mitään vikaa – ne yleensä saavat ihmiset liikkumaan, nauramaan ja tekemään yhteistyötä. Mutta välttämättä kaikki eivät niistä nauti. Lisäksi kilpailullisia tykypäiviä on ehkä jo kokeiltu. Aistielämyksien ympärille rakennettu virkistyspäivä tarjoaa jotain uutta ja erilaista, ilman kilpailua ja suorituspaineita….

  • Mitä tehdä tykypäivänä? Osa 2

    Mitä tehdä tykypäivänä? Onko kysymys teidän organisaatiossanne enemmän ahdistava (taas pitäisi keksiä jotain) vai innostava (vihdoin saamme keksiä jotain)? Veikkaan, että monelle kysymys on enemmän ahdistava. Välttämätön paha, aina pitäisi olla jotain uutta, ja osalle ei kuitenkaan kelpaa se, mitä järjestetään. Tykypäivä vie arvokasta työaikaa kaikilta ja pelkkä suunnittelu ja järjestäminenkin monelta. Voisiko asia olla…

  • |

    tyytyväinen työntekijä on elävä mainos

    Kuvittele tilanne: olet kahvilassa ja viereisessä pöydässä joku kertoo innoissaan juuri viettämästään työpaikan henkilöstötapahtumasta. Retkellä oli rento meininki ja nauru raikasi. Kertoja ei ehkä tiedosta, että hän juuri mainosti työpaikkaansa, täysin ilman ohjeita tai edes tietoista aikomusta. Pyytämättä ja yllättäen. Henkilöstötapahtuma on markkinointitoimenpide Yrityksen sisäinen ilmapiiri heijastuu ulospäin, ja juuri tähän ytimeen henkilöstötapahtumat osuvat. Kun…

  • miksi henkilöstötapahtuma on tärkeämpi kuin koskaan

    Etätyö on tuonut mukanaan paljon hyvää, kuten joustavuutta ja tehokkuutta. Yksi asia jää etätöiden takia usein ohueksi: aito kohtaaminen. Siksi henkilöstötapahtumat, joissa työntekijät pääsevät oikeasti saman katon alle, ovat etätyöajassa merkityksellisempiä kuin koskaan ennen. Toimiva tiimi on enemmän kuin yksilöidensä summa Yhteistyö voi olla tehokasta ja sujuvaa myös etätöitä tekevien kesken. Riskinä kuitenkin on, että…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *